07 juli 2010

Bord för många

Jag har länge drömt om ett bord som rymmer många gäster, mins tolv tycker jag är bra!
Vi har inte hittat något vi båda gillar så istället för att leta så kände vi, varför inte bygga?!
Av det gamla ställningsvirket från förra sommaren blev det ett härligt bord på 1,20m*4,00m runt detta härliga bord får vi nu plats 12 st.

Rottingstolarna kommer från IKEA.
Såhär såg det ut "rått"
Stora skador i träet och stora flisor lagade jag med plastträ
Efter första strykningen blev det fint, men lite matt yta.
Nu precis nymålat andra strykningen, ser otroligt blankt ut just nu men det är för jag precis dragit sista penseldraget. Antar att det mattas av en smula men jag är glad för en lite blank (=torkbar) yta eftersom träet isig är grovt.
Den här stolen har jag köpt till, 12 stycken, här ska bli verandafest! Så fort vi får taket ska vår efterlängtade porch invigas!

Nu ska jag gå öer till grannen på en liten visit...

7 kommentarer:

Villa Tallbacken sa...

Men gud vad snyggt! Det där blev ju mkt roligare (och billigare) än ett nyinköpt massproducerat bord. Vi har också pratat om att snickra ihop ett stort utebord och det där var ju verkligen helt perfekt. :-) *snor idén och vidarebefordrar till maken* :-)

Kram Elin

Anonym sa...

Det här är ju jätte bra och tänk att bara kunna snickra ihop ett bord, bara så där, av plankor man kanske inte skulle använda,toppen tycker jag. Och snygt målat. Mycket mycket bra.
kramizzz till er från
AC

Anonym sa...

Fint bord och inspirerande!
Tillfredställande att tillverka själv! Miljövänligt att återanvända!
Vi har en stor och nybyggd altan (appropå återanvända....) och ett jättebord hade varit perfekt!
Lycka till med ert projekt och tack för tips!

Anonym sa...

Superfint! Men vart har du köpt stolarna?

jessika sa...

Heeej. Vilket superläckert bord. Har du någon skiss/mall/ritning som du vill dela m dig av? Då kan jag liksom vidarebefordra den till min kära make eller far; ) /solrosjessika@hotmail.com

Anonym sa...

Såå himla bra gjort. Egen härd är guld värd. Grattis till mästerverket..

Anonym sa...

Hej!

Jag har massa plank och såg nu ditt bord som jag tyckte hade en sån fin form och passform, har du någon ritning på mått för att få det stabilt? Skulle blir så glad om man skulle kunna få lite mått i såfall då jag ska bygga det själv och gärna vill att det blir bra då jag sedan ska visa stoltheten för släkten 😂. Mvh Maria